Kampanja „Mladi, spretni, izuzetni“ – Od sela može da se živi pristojno, ali mora da se radi

Imao je samo šest godina kada je naučio da vozi traktor, a koju godinu kasnije naučio je da radi i ostale poslove na selu, pa danas uzgaja pšenicu, ječam, tretikal, ovas, kukuruz, maline, šljive, trešnje, orahe i u procesu je dobijanja sertifikata od Monteorganike.

Nakon završenog fakulteta i sticanja zvanja inženjera zaštite životne sredine i zaštite na radu, tridesetogodišnji Obrad Femić i dalje čeka posao u struci, ali ne želi da bude besposlen. Štaviše, sudeći prema onom što sada radi i životnoj filozofiji koja ga vodi, Obrad sigurno ne mora da brine za budućnost.

U međuvremenu je počeo da radi kao asistent u nastavi u OŠ “Braća Ribar” i počeo da se bavi poljoprivredom na imanju u selu Brzava.

“Nisam mogao da nađem posao u struci, pa sam počeo da se bavim poljoprivredom koju sam smatrao alternativnim rješenjem da bih imao pristojnu zaradu. Jer od nečega se mora živjeti, a od ulice ne može. Tako da gladan i žedan nisam”, priča, uz osmjeh, Femić.

Za to je, kako kaže, imao dobru osnovu.

“Moji roditelji drže stoku i bavimo se organskom proizvodnjom voća. Sijemo žitarice – pšenicu, ječam, tretikal, ovas, kukuruz i imamo svoj mlin. Mlijeko prodajemo, sir pravimo za svoje potrebe i prodajemo po narudžbini. Sijemo i kukuruz i pšenicu za stoku, a proizvodimo kukuruzno i pšenično organsko brašno. Imamo velike zasade voća, a organsko je odvojeno od kontaminiranih zasada. S obzirom na to da se imamo šljive, jabuke, trešnje, orah i malinu, u procesu smo dobijanja sertifikata Monteorganika, što bi popravilo ‘krvnu sliku’ proizvodnje i prodaje proizvoda. Nadam se da ćemo ga dobiti naredne godine”, kaže on.

Obrad navodi da su iz Centra za ekotoksikološka ispitivanja radili analizu lista maline i šljive i da nisu nađeni tragovi herbicida i pesticida. O kolikoj se količini voća radi, najbolje govori podatak da se brinu o 25 ari zasada maline sorte miker, oko 90 ari šljiva, oraha, trešanja i jabuke. Što se tiče maline, Obrad navodi da imaju garantovan otkup, a brašno trenutno prodaju samo po narudžbini.

“Svakog dana, kad dođem iz škole, počinjem novi posao. Na selu uvijek ima da se radi. Ili se spremaju usjevi, ili se obrađuju, sadi se, potkresuje voće, čisti… Što u školi, što na selu, radim puno. Preko ljeta izađem u šest iz kuće i vratim se u deset, 11 ili u 12 sati uveče. Nekad me poneko angažuje da mu završim nešto s mašinama, pa na taj način povratim pare koje sam uložio u mehanizaciju, gorivo… Od sela može da se živi, ali mora da se radi. Ako mislite da zaradite, morate da se trudite. Ja ne mogu cijelog sebe da uložim u selo, jer imam posao u školi, ali sam zadovoljan”, kaže ovaj momak.

Kada dobije sertifikat Monteorganike, Obrad planira da proba da proizvodi slatko, sok i rakiju od maline i šljive. Planira i da uzore desetak ari na Bjelasici, pošto i tamo Femići imaju veliko imanje. Novi projekat bio bi mu, kako kaže, sijanje organskog krompira i crnog luka.

“Uvijek sam radio. Sa šest-sedam godina sam počeo da vozim traktor. Koju godinu kasnije sam naučio da orem, pa sam sve sam završavao, nisam čekao da mi otac kaže šta treba da radim. Pošto imamo ogromno imanje, dešavalo se dok sam bio srednjoškolac da mi otac kaže da ne idem u školu, jer imamo puno posla. Imamo ogromnu njivu u selu Laholo i išli bi da oremo. Po cio dan smo orali, od zore do kad se vidi. Ali me to nije omelo da ne završim školu i fakultet”, priča Femić.

Mladima poručuje da je pogrešno mišljenje da je novac lako zaraditi.

“Nije lako. Posebno je na selu teško doći do novca. Kada se čovjek dobro organizuje i odluči šta da radi i konkretno proizvodi, mora da se posveti tome. Treba sebe što više upotrijebiti u poslu i vidjeti sebe u tome”, kaže Obrad.

Obrad je inače jedan od 10 mladih sa teritorije Opštine Bijelo Polje koji će biti predstavljeni u sklopu kampanje o mladim, spretnim i izuzetnim Bijelopoljcima koju je pokrenula NVO Multimedijal Montenegro. Kampanja je pokrenuta sa ciljem da se skrene pažnja na one koji su odlučni da svoju ideju i posao razvijaju u svom rodnom gradu, nasuprot brojnih priča i primjera iseljavanja Sjevera Crne Gore.

“ Cilj  kampanje je da pokrenemo omladinski uspavani preduzetnički duh,  motivišemo mlade  da ostanu ovdje , odvaže se da pretvore svoje zamisli u konkretnu ekonomsku korist i obezbijede sebi osnovnu egzistenciju a da zbog toga ne moraju napustiti svoje ognjište.“, poručuju iz NVO Multimedija Montenegro, koja ovu kampanju sprovodi volonterski u interesu mladih ljudi.

 

     I